Information viktig för arbetsgivare i anledning av Coronaviruset covid -19 /20mars 2020
Alla svenska arbetsgivare påverkas eller kommer att påverkas av den uppkomna Coronakrisen. I skrivande stund uppmanas alla anställda i Stockholms område att arbeta hemma och att inte komma till arbetet vid ens lindriga sjukdomssymptom. Restauranger och butiker är tomma, alla evenemang har ställts in med kort varsel och skolorna stängs. Resandet har nästan avstannat och de flesta personliga möten hålls istället digitalt.
Det är en för många orolig tid och det framgår om inte minst bland den kritik som framförts mot myndighetschefer och länders statschefer. Personligen är det viktigt tror jag att vi inte styrs av vår rädsla utan att vi tar till oss den information som är tillgänglig av myndigheterna och statsmakten. Det är i kristid som man prövas och det gäller alla, inte minst de chefer som nu finns ute på våra arbetsplatser.
Många arbetsgivare framförallt inom vård och omsorg, men även inom andra branscher har en unik situation och det är det ledarskapet som sätts på prov. Av vikt är att ha omtanke för våra kollegor på arbetsplatsen men även hur de har det hemma med oro för de äldre och barn som är hemma från skolan.
Mot denna bakgrund är det viktigt att ni som arbetsgivare har information som är lättillgänglig och kanske minskar oron för er och era anställda. Ny information kommer dock hela tiden så detta är vad som föreligger idag den 19 mars 2020. Så håll er uppdaterade, ta hand om varandra och försök hålla lugnet tills krisen går över för då har vi lärt oss något nytt inför framtiden.
Vi får väldigt många frågor rörande s.k. korttidspermittering, vilket innebär att den anställde tillfälligt går ner i arbetstid och lön. Kostnaden fördelas mellan arbetsgivare, den anställde och staten. Den anställde kan gå ned i arbetstid men ändå få ut 90 % av lönen. Regeringen har lagt ett förslag, vilket bl.a. innehåller förslag om korttidsarbetet/korttidspermittering, se Extra ändringsbudget för 2020-Åtgärder med anledning av coronaviruset, prop.2019/20:132. Det ska noteras att alla detaljer för detta stöd inte är klarlagda. Det är mycket som fortfarande är oklart kring hur stödet i detalj ska tillämpas och det ska betonas att det inte är enkelt att få stöd.
Följande information kan dock sammanfatta förslaget. Håll er även uppdaterade via Tillväxtverkets- och Regeringens hemsida.
Korttidspermittering
Den 16 mars 2020 beslutade regeringen att ett tidigare lämnat förslag om korttidsarbete (SOU 2018:66), med vissa ändringsförslag (lagrådsremiss ”Åtgärder med anledning av coronaviruset” https://www.regeringen.se/4947e9/contentassets/3dda719be6b74416a3975e8ac238c4ae/atgerder-med-anledning-av-coronaviruset.pdf) ska genomföras. Syftet är att drabbade bolag ska kunna behålla sin personal och sedan kunna öka sin verksamhet när krisen har lagt sig. Bestämmelserna träder i kraft 7 april 2020 men tillämpas från 16 mars 2020 och kommer gälla till och med 31 december 2020. Det innebär att bolag kan planera för att få ersättning från 16 mars 2020.
-Förslaget innebär att arbetsgivare kan ansöka om stöd för s.k. korttidsarbete . Staten kommer att ersätta ¾ av kostnaden för arbetsgivare avseende lön inklusive arbetsgivaravgifter som motsvarar arbetstidsminskningen. Resterande del av kostnaden delas mellan arbetsgivaren och den anställde.
-Godkännande av stöd lämnas enbart om arbetsgivarens ekonomiska svårigheter är tillfälliga och allvarliga, orsakats av något förhållande utom arbetsgivarens kontroll och inte rimligen kunnat förutses eller undvikas.
-Stöd lämnas inte till arbetsgivare som vid tidpunkten för ansökan är skyldig att upprätta kontrollbalansräkning, är föremål för företagskonstruktion eller är på obestånd.
-I ansökan till Tillväxtverket ska arbetsgivare göra sannolikt att man har för avsikt att återgå till full produktion och ordinarie arbetstid efter permitteringen.
-Enligt Tillväxtverket är det ett lönetak om 44 000 kronor. Lön därutöver beaktas inte.
-Arbetsgivaren betalar hela lönen under stödperioden och begär sedan stöd, som utbetalas först efter att Tillväxtverket har godkänt ansökan. Utbetalningen sker genom en kreditering av bolagets skattekonto. Därefter är arbetsgivaren skyldig att inom den tid som Tillväxtverket bestämmer göra en avstämning för att fastställa slutligt stöd. Om man inte ger in anmälan om avstämning i tid kan arbetsgivaren bli skyldig att återbetala allt preliminärt stöd.
-Stödperioden är max 6 månader och kan förlängas med 3 månader. Den inledande stödmånaden ska inledas senast 45 dagar från att Tillväxtverket godkände ansökan, annars får stöd inte lämnas.
-Arbetsgivare måste ha vidtagit andra åtgärder som sagt upp övriga som inte är verksamhetskritiska och tillsvidareanställda såsom konsulter eller tillfälligt anställd personal. Personal i dessa kategorier ska endast kunna bibehållas om arbetsgivaren bedömer att de besitter verksamhetskritisk kompetens.
-Arbetsgivaren ska vara registrerad som arbetsgivare hos Skatteverket under jämförelsemånaden.
-Arbetsgivaren ska ha varit skyldig att betala arbetsgivaravgift under stödmånaden.
-Arbetsgivaren får inte vara belagd med näringsförbud eller ha några skatte- eller avgiftsskulder hos Skatteverket eller Kronofogden.
Det är olika regler för arbetsgivare med kollektivavtal och utan kollektivavtal.
Med kollektivavtal
Krävs stöd i centralt och lokalt kollektivavtal. För en kollektivansluten arbetsgivare krävs att det dels finns ett kollektivavtal om korttidspermittering som slutits och godkänts av central arbetstagarorganisation samt att ett lokalt kollektivavtal har träffats på arbetsplatsen med närmare förutsättningar för tillämpningen av korttidspermitteringen.
Utan kollektivavtal
Skriftliga avtal måste upprättas mellan anställd och arbetsgivare om arbetstidsminskning. Därtill ska minst 70 % av de anställda på en driftsenhet delta i den aktuella korttidspermitteringen. Den arbetstids- och löneminskning som har avtalats ska vara densamma för alla deltagande anställda inom driftsenheten.
Det är inte aktuellt med fackliga förhandlingar enligt 13 % MBL då det handlar om individuella avtal mellan anställd och arbetsgivare.
Anställda som omfattas av stödet
-Bara anställda som varit anställda tre månader innan stödmånaden kommer att kunna omfattas av stödet.
-Anställda som arbetsgivaren betalat arbetsgivaravgift för under den sk stödmånaden.
-Anställda som inte tillhör arbetsgivarens familj.
-Anställda med subventioner från Arbetsförmedlingen kan omfattas.
-I övrigt kan stöd lämnas för alla anställda, oavsett anställningsform och då även för arbetstagare med olika former av tidsbegränsade anställningar.
Det gäller inte egenföretagare men ändrade regler i denna del kan komma enligt Tillväxtverkets hemsida.
För att beräkna vilket stöd arbetsgivaren kan erhålla från staten kan arbetsgivaren använda sig av följande beräkning: Ordinarie lön x arbetstidsförkortningen (20, 40 eller 60 %) x 98,6 %.
Fasta nivåer för arbetstids- och löneminskning
Arbetstidsminskningen kan antingen vara på 20, 40 eller 60 %.
Löneminskningen ska vara 4 % om arbetstidsminskning på 20 %, 6 % vid arbetstidsminskning om 40 % och 7,5 % vid arbetstidsminskning om 60 %. Enligt Regeringens hemsida är arbetsgivarens minskade arbetskraftskostnader -19 %,- 36 % respektive- 53%.
Det innebär enligt Regeringens hemsida att en anställd med månadslön om 32 700 kr som minskar arbetstiden med 40 % får behålla 92,5 % av sin lön, d.v.s. 30 200 kr. Arbetsgivarens kostnader minskar till 47, 5 % (43 000 kr för lön och 20 425 kr för arbetsgivaravgifter). Staten ersätter resterande del av kostnaderna 75 % av den totala kostnaden, d.v.s. 19 350 kr.
Ansökningsförfarandet
Arbetsgivaren ska först ansöka om preliminärt stöd och sedan slutligt stöd som fastställs efter avstämning. Arbetsgivare som erhållit preliminärt stöd är skyldig att göra en avstämning med en jämförelse och bedömning av den genomsnittliga arbetstids- och löneminskningen som har tillämpats och de angivna nivåerna i lagen och de avtal som slutits. Därför viktigt att arbetsgivaren för t. ex.loggbok för att kunna styrka arbetstidsförkortningen.
__________________
Övrigt att värt att notera för arbetsgivare i denna Corona kris
Arbetsgivaren har rätt att beordra anställda att arbeta hemifrån med bibehållen lön och övriga anställningsförmåner.
Anställd har inte rätt till föräldrapenning för vård av barn när barnet är friskt och får i så fall ta ut semester. Notera att det i skrivande stund kommit uppgift om det kan bli nytt förslag från Regeringen.
Arbetsgivaren har ett ansvar för att förhindra ohälsa och säkerställa en god arbetsmiljö på arbetsplatsen. Det innebär att arbetsgivaren ska hantera den oro som kan uppkomma på arbetsplatsen och följa Folkhälsomyndighetens råd samt tillse frekvent städning, inga fysiska möten, minimera resor och uppmana till god handhygien. Därtill förhindra spridning av smitta genom att t ex fråga om anställd varit i riskområde och då begära att de inte befinner sig på arbetsplatsen.
Om en anställd inte arbetar för oro för smitta är det ett brott mot anställningsavtalet.
En anställd som insjuknar har rätt till sjuklön. Det finns inget krav på sjukintyg. Arbetsgivaren ska göra karensavdrag som vanligt. Den anställde ska sedan begära ersättning för karensavdraget från Försäkringskassan. Under april och maj tar staten ansvaret för arbetsgivarens sjuklöneansvar.
Arbetsgivaren kan för att förhindra smittspridning beordra till hemarbete. Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet och full lön ska utgå.
För att förhindra stor smittspridning kan arbetsgivaren besluta att stänga hela arbetsplatsen men full lön ska ändå utgå.
En anställd kan p.g.a. smittrisk placeras i karantän. Försäkringskassan kan då utge s.k. smittbärarersättning till den anställde, då coronaviruset klassas som en allmänfarlig sjukdom enligt smittskyddslagen. Ersättning utgår då utan beaktande av något karensavdrag. Det är dock viktigt att se vilka arbetsuppgifter den anställde har för om arbetsuppgifterna har sådan karaktär att arbetet kan utföras hemifrån blir smittbärarpenning inte aktuellt utan arbetsgivaren ska utbetala lön.
____________________